Undvik Jetlag: Så vänder du på dygnet på bäst sätt


Undvik Jetlag: Så vänder du på dygnet på bäst sätt

För den som reser längre sträckor är det lätt att drabbas av jetlag. Jetlag är en sömnrubbning som orsakas av att kroppen utsatts för en ny dygnstid. Jetlag kan uttrycka sig på olika sätt för olika personer. Upplevelsen kan även förstärkas eller förminskas av en rad olika aspekter, där tidsskillnaden är den viktigaste av dem.

Jetlag är ofta ett stort problem för affärsresenärer som förväntas vara på topp på sina affärsresor. De förväntas vara pigga och fräscha nog för förhandlingar och diskussioner. Därtill vill man inte alltid ta sig tiden som det kanske behövs för att acklimatisera sig till den nya tidszonen för att inte förlänga affärsresan längre än nödvändigt.

Så hur gör man för att tackla sin Jetlag och orka mer på resan?

Tänk till redan innan

Ett bra sätt att undvika jetlag är att tänka på det redan när man börjar boka sin resa. Ta hänsyn till åt vilket håll du flyger och när du landar.

Flyger du västerut så är det bättre för din jetlag att anlända på kvällen. Flyg från Sverige tidigt på morgonen och se till att du landar framåt kvällen lokal tid. Tanken är att du blir trött av resan och är i perfekt tid för att gå och lägga dig på direkten. Du får sova gott och vaknar förhoppningsvis utvilad. Om du inte kan planera så att du anländer på kvällen så ska du istället försöka sova så mycket du kan under resans gång, på planet, och sedan sikta på att vara vaken hela dagen för att lägga dig på kvällen lokal tid.

Flyger du österut så kan det vara svårare då man ofta flyger mot klockan. Detta innebär att du nästan alltid landar på ett närliggande klockslag från det som du flög iväg på. Om du lämnar Sverige tidigt på morgonen så kan du ofta landa tidigt på morgonen på din destination. Landar du tidigt på morgonen så rekommenderar vi att du sover på planet, så att du orkar vara uppe hela dagen lokal tid och lägga dig på kvällen vid din destination som vanligt. Detta kan dock vara svårt, då du ska sova på ett flygplan mitt på dagen eller till och med på förmiddagen. Använd dig av alla dina knep du har för att somna. Fungerar det inte så kan du i alla fall vila så gott du kan. Om du landar senare på dagen eller kvällen så ska du istället hålla dig vaken genom hela resan. Undvik koffein och alkohol för att klara av detta. Gå sedan och lägg dig på kvällen lokal tid som vanligt.

Som du kanske märkt så är vårt tips alltså att alltid försöka vända dygnet så att du sover på kvällen lokal tid vid din destination. Använd knepen ovan och planera din resa väl för att uppnå bästa resultat.

Lär dig mer om Jetlag

Rösta

1 poäng
Upvote Downvote

+ Det finns inga kommentarer

Lägg till din egna