Malmöfestivalen är ett populärt evenemang som ökar Malmös attraktionskraft och får höga betyg av besökarna. Dessutom ger intäkterna från turisterna 285 miljoner tillbaka till stadens näringsliv. Detta enligt den turistekonomiska undersökningen som gjorts i samband med årets festival.
Malmöfestivalens åtta dagar av gratis upplevelser lockar årligen tusentals besök. Men vilka är det som besöker festivalen förutom Malmöbor, var reser de ifrån och vilken ekonomisk effekt på stadens näringsliv har deras besök? I en undersökning genomförd av Research One har 607 turister besvarat frågor för att ge en bild av Malmöfestivalens turistekonomiska värde under 2022.
Rekordmånga besökare och stort intresse från turister
Längtan efter Malmöfestivalen stärktes under pandemin; redan första festivaldagen slogs besöksrekordet för en inledande fredag. Äntligen fylldes Malmö med människor, musik, kultur och mat. I år 2022 hade Malmöfestivalen hela 1,5 miljoner besök
Att Malmöborna tar mest plats under festivalen är självklart, men så många som 42% är besökare från andra platser, såsom kranskommuner, andra svenska städer och från andra länder. I en undersökning genomförd av Research One har 607 turister besvarat frågor för att ge en bild av Malmöfestivalens turistekonomiska värde under 2022.
Vad Malmöfestivalen ger tillbaka i form av turistintäkter
Undersökningen visar att 51% av de tillfrågade turisterna befinner sig i Malmö speciellt för att ta del av festivalens utbud. Dessa turister passar då även på att shoppa, besöka stadens caféer och restauranger, åka runt till Malmös sevärdheter och bo på hotell. De besökare som specifikt besöker Malmö till följd av Malmöfestivalen spenderade tillsammans 285 miljoner kronor. Ställer man detta i relation till Malmöfestivalens kostnader på 28,8 miljoner kronor i skattemedel genererar festivalens besökare tio gånger så mycket som festivalen kostar Malmö stad.
Research Ones undersökning visar Malmöfestivalens attraktionskraft och betydelse för Malmö samtidigt som Malmö stad kan sätta siffror på vad festivalen genererar. Dessa siffror ställer festivalens skattefinansierade kostnader i relation till det ekonomiska värdet som ges tillbaka till stadens butiker, restauranger och hotell som bedriver sin verksamhet i staden. För varje krona i projektet kommer 9,89 kr tillbaka till staden.
– Efter två inställda Malmöfestivaler är vi glada att kunna berätta om resultatet från årets festival. Att Malmöfestivalen är en riktig besöksmagnet visste vi sedan tidigare, men årets festival var något utöver det vanliga och något som dessa siffror också vittnar om! Alla i projektgruppen tycker det är oerhört positivt att festivalen kan bidra till stadens besöksnäring på ett så tydligt sätt, säger David Östberg, projektledare för Malmöfestivalen
Fakta och siffror från undersökningen:
- 42% av festivalens besökare är turister, dvs. person som är över 18 år och som inte bor i Malmö.
- 51% säger att Malmöfestivalen är anledningen till deras besök i Malmö.
- Nästan 40% säger att det är musiken som får dem att besöka Malmöfestivalen.
- Mer än hälften tar sig till festivalen med tåg.
- Mer än hälften av besökarna passar på att besöka ett café eller restaurang i staden under sitt besök på Malmöfestivalen.
- En av tre personer passar på att shoppa i Malmö under sitt besök på Malmöfestivalen.
- Majoriteten av de internationella besökarna kommer ifrån: Danmark, Tyskland och Nederländerna.
- Genomsnittlig spendering i Malmö per turist och dygn: 555kr
- Genomsnittlig spendering i Malmö per dygn för övernattande turist: 1450kr
Den turistekonomiska undersökningen är utförd av Research One på uppdrag av Malmö stad. Läs hela rapporten som pdf under relaterad media.